گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
گوناگون از جهان...webnet.loxblog.com
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 / 10 / 1391برچسب:, توسط کیا عشوری.kia ashoori |


، از حدود سه سال پیش که مباحث مربوط به توسعه بندر شهید رجایی دو اپراتور شدن آن به عنوان مهم ترین بندر تجاری ایران مطرح شد، عملکرد مدیران این سازمان بیش از پیش زیر ذره بین قرار گرفت. ماجرای برگزاری مزایده بین شش شرکت برای واگذاری اپراتور دوم بندر شهید رجایی آنقدر به درازا کشید که همگان به فرجام خوش آن بدبین شده بودند.
عطاءالله صدر در قامت معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی همواره اعلام می کرد که تا دو هفته دیگر نام برنده مزایده را اعلام خواهد کرد، اما این «دو هفته ای» هیچ وقت نیامد. کار به جایی رسید که وی سال گذشته در حاشیه یکی از نشست های خبری کدهایی به خبرنگاران داد که حاکی از برنده شدن شرکت کاوه در مزایده داشت.
البته این خبر هیچگاه به طور رسمی اعلام نشد تا در یک پروسه چند ماهه سازمان بنادر اعلام کند از شرکت هایی که اسناد و مدارک خود را برای حضور در مزایده ارسال کرده اند، دو شرکت (کاوه و بنیاد بارانداز) واجد شرایط برای برگزاری مزایده هستند. به هر حال با انصراف بنیاد بارانداز، شرکت کاوه به عنوان برنده اپراتور دوم بندر شهید رجایی معرفی شد.
اما این پایان کار نبود، چراکه پس از کش و قوس های فراوان سرانجام در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه راه و شهرسازی و صنایع وابسته بود که عطاءالله صدر، مدیر عامل سازمان بنادر خبر از واگذاری اپراتور دوم بندر شهید رجایی به شرکت انصرافی از مزایده یعنی بنیاد بارانداز بدهد.
 
در حالی که زمان زیادی از حاشیه های فراوان برگزاری مزایده اپراتور دوم مهم ترین بندر تجاری کشور  نمی‌گذرد که سازمان بنادر یک بار دیگر خبرساز شده است.
ماجرا از این قرار است که مدیر عامل این سازمان در نامه ای به معاون امور دریایی خود، دستور داده اجاره شناورهای خدماتی، راهنمابر و طناب‌کش سازمان بنادر در قالب یک قرارداد 10 ساله به شرکت «هدایت کشتی خلیج فارس» واگذار شود.
بر اساس بخشی از این نامه که هشتم آبان ماه امسال ارسال شده آمده است: «قرارداد اجاره شناورهای خدماتی در کلیه بنادر کشور غیر از بنادر خرمشهر و چابهار که در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی است به تفکیک مناطق تعیین شده در مدل مالی و همچنین قرارداد اجاره شناورهای راهنمابر و طناب گیر جهت انجام امور مرتبط با راهنمایی کشتی ها در همه بنادر کشور از طریق ماده 31 آئین نامه معاملات سازمان(مشروط به رعایت کلیه قوانین، مقررات و دستورالعمل های لازم الرعایه) به شرکت هدایت کشتی خلیج فارس به مدت 10 سال واگذار گردد»
این موضوع حاوی چند نکته مهم است؛ یکی آن‌که این واگذاری بدون برگزاری مزایده، مناقصه یا ترک تشریفات انجام شده است، نکته دوم به بخشی از این نامه یعنی «اجاره شناورهای خدماتی در کلیه بنادر کشور غیر از بنادر خرمشهر و چابهار که در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی است» ارتباط دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد و نکته سوم نیز به شرکت هدایت کشتی خلیج‌فارس مربوط است.
شرکت مذکور چهار سال پیش یعنی سال 87 با سرمایه اولیه 200 میلیون تومان و دو میلیون سهم هزار ریالی تاسیس شد. یکی از سهامداران اصلی این شرکت صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی است. در حال حاضر رئیس سابق صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و همچنین مدیرکل سابق امور دریایی سازمان بنادر دو عضو اصلی هیات مدیره شرکت هدایت‌کشتی خلیج‌فارس هستند.
اما به نظر می‌رسد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی چندان در امور اجرایی سازمان متبوع خود نیست، چراکه قرارداد اجاره شناورهای خدماتی دو بندر خرمشهر و چابهار به بخش خصوصی واگذار نشده است.
یک منبع آگاه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اجاره شناورهای راهنمابر و خدمات‌رسانی بندر چابهار به «شرکت خدمات دریایی و بندری مرجان چابهار» واگذار شده که قرارداد آن هنوز به اتمام نرسیده است. به گفته وی، اجاره شناورهای راهنمابر و خدمات‌رسانی بندر خرمشهر سال گذشته به واسطه مشکلات به‌وجود آمده توسط شرکت قبلی از سوی سازمان بنادر به شرکت «افق» واگذار شده است.
ذکر این نکته لازم است که این شرکت هم سنخیتی با بخش خصوصی ندارد و در واقع مانند شرکت هدایت کشتی خلیج‌فارس سهامدار عمده آن صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی است.
 
سازمان بنادر و دریانوردی برای واگذاری قرارداد اجاره شناورهای خدماتی همه بنادر کشور به شرکت هدایت کشتی خلیج‌فارس نه مزایده‌ و نه مناقصه‌ای برگزار کرده و نه این‌که از مکانیسم ترک تشریفات استفاده شده است، بلکه سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس اختیارات خود و با توجه به تخصص شرکت مذکور این اقدام را انجام داده است.



-